Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Ryhmiinjakoleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Ammattipantomiimi

Jokainen leikkijä saa lapun, jossa lukee jokin ammatti (esim. seppä). Jokainen ammatti lukee kahdessa lapussa. Leikinjohtajan merkistä leikkijät lähtevät etsimään kollegaansa esittämällä ammattinsa puuhia pantomiimina, siis puhumatta. Parinsa löytäneet jäävät odottelemaan hitaampia. Näin voit muodostaa myös isompia ryhmiä.

 

Apinat ja turistit

Leikkijät jaetaan kahteen peräkkäiseen riviin, joilla on etäisyyttä muutama metri. Takimmaisen rivin leikkijät ovat apinoita ja etummaisen turisteja. Jokaiselle apinalle kuiskataan jonkin turistin nimi. Kun tämä on tehty, leikinjohtaja antaa luvan ja turistit kääntyvät apinoihin päin. Apinat matkivat oman turistinsa kaikkia eleitä. Turistit koittavat selvittää, kuka on heidän apinansa (persoonallinen liikehdintä on avuksi!). Kun turisti keksii apinansa, hän käy noutamassa tämän ja jää odottamaan muita.

 

Eläinten ääntely

Leikkijöille jaetaan laput, joissa kussakin on selkeästi ääntelevän eläimen nimi. Jokaisen eläimen nimi on kahdessa lapussa. Kun kaikki ovat lukeneet lappunsa, leikinjohtaja antaa merkin ja leikkijät alkavat matkia saamansa eläimen ääntelyä, koittaen löytää parinsa. Voit muodostaa näin isompiakin ryhmiä kuin pareja. Leikkiä voi leikkiä myös pimeässä, jolloin leikkijöiden silmät sidotaan ja eläimen nimi kuiskataan heidän korvaansa. Taustatarinaksi voi sepittää taivaan pimentävistä ukkospilvistä ja Nooan arkista, johon hätääntyneet eläimet koittavat löytää kumppaninsa.

 

Kastimerkki

Leikkijät seisovat rivissä silmät kiinni. Leikinjohtajalla on erivärisiä, pieniä tarroja (tai väritettyjä teipinpalasia), yhtä montaa väriä kuin tulevia ryhmiä, kutakin väriä yhtä monta kappaletta kuin ryhmän tulevia jäseniä. Hän liimaa jokaisen otsaan tarran, johon leikkijä EI saa koskea. Leikinjohtajan luvalla leikkijät saavat lähteä kiertelemään ja selvittelemään, kenen kanssa kuuluvat samaan ryhmään. Puhua EI saa.

 

Kuvakirja

Leikkijät seisovat rivissä ja leikinjohtaja teippaa kunkin selkään lapun, jossa on eri kuva. Kun kaikilla on lappu selässään, leikinjohtaja antaa merkin ja leikkijät lähtevät etsimään ryhmäänsä. Saman ryhmän jäsenten kuvat liittyvät toisiinsa (esim. kasveja, kotieläimiä, rakennuksia). Puhua EI saa. Leikki päättyy, kun kaikki luulevat löytäneensä ryhmänsä. Lopuksi leikinjohtaja tarkistaa ja leikkijät saavat katsoa, mitä heidän selässään luki.

 

Käsittämättömät käsitteet

Jokaiselle leikkijälle jaetaan lappu, jossa on jokin sana. Leikinjohtajan merkistä leikkijät lähtevät etsimään ryhmäänsä. Saman ryhmän jäsenten sanat ovat saman yläkäsitteen alaisia (esim. karttamerkit, muumihahmot). Puhua saa, mutta lapussaan lukevaa sanaa EI saa käyttää, vaan se täytyy kiertää jotenkin. Valitse mahdollisimman samantyyppisiä yläkäsiteitä, esim. purjehduksesta miehistön jäsenten nimityksiä, veneen osia, pelastusvälineitä, merikorttimerkkejä...

 

Palapeli

Jokaista ryhmää kohti on yksi kuva, joka on leikattu yhtä moneksi palaksi kuin ryhmässä on jäseniä. Nämä palat jaetaan leikkijöille, joiden tehtävä on koota paloistaan kuvia. Valmiin kuvan palo jen haltijat muodostavat ryhmän. Voidaan leikkiä pareittain myös siten, että toinen saa lehtikuvan ja toinen kuvatekstin.

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net