Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Piilo- ja pimeäleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Pii

Leikkijöistä valitaan yksi vapaaehtoinen joka on pii. Pii sulkee silmänsä, huutaa Pii ja alkaa laskea kovaan ääneen 12,11, 10. . . jonka aikana muut leikkijät käyvät koskettamassa piitä ja menevät sitten piiloon. Kun pii on saanut laskunsa loppuun, hän avaa silmänsä ja alkaa katsella ympärilleen muita etsien. Pii ei kuitenkaan saa liikkua muuta kuin kaksi tavallista askelta. Pii ei saa harppoa tai mennä maahan makaamaan (kyykkyyn saa mennä). Mikäli pii näkee jonkun leikkijän, huutaa hän leikkijän nimen ja leikkijä poistuu pelistä. Kun pii ei enää näe muita, hän sulkee silmänsä ja huutaa jälleen Pii, ja alkaa taas laskea 11,10,9. . . jolloin muut tulevat piiloistaan koskettamaan häntä ja juoksevat takaisin piiloon. Jokaisella laskukerralla pii aloittaa laskun aina yhtä edellistä pienemmästä. Leikkiä jatketaan kunnes kaikki löydetty. Viimeisenä löydetty saa olla seuraava pii.

 

Sillit purkissa

Yksi leikkijöistä menee piiloon ja muut alkavat etsiä häntä. Kun joku löytää piiloon menneen, menee löytäjä samaan paikkaan piiloon ja pysyy ihan hiljaa. Näin jatketaan kunnes kaikki kyyhöttävät piilossa kuin sillit purkissa.

 

 

Pimeä piilonen

Leikkijöistä valitaan yksi vapaaehtoinen, joka menee toiseen huoneeseen ja laskee sovittuun lukuun asti. Tällä välin muut leikkijät sammuttavat kaikki valot ja piiloutuvat. Kun toisessa huoneessa oleva on laskenut, huutaa hän kovaan äänen tullaan ja alkaa etsiä muita. Ideana on että etsijän pitää löytää piilossa olevat pimeässä hapuilemalla ja tunnustelemalla. Ainoastaan etsijä saa puhua, muut ovat täysin hiljaa. Kun etsijä löytää jonkun, sanoo hän tämän nimen, jolloin löydetty siirtyy pois piilosta. Tätä jatketaan, kunnes kaikki on löydetty. Ensimmäisenä löydetty on seuraava etsijä.

 

 

Vankilapako

Leikinjohtaja on vartiotornissa (esim. puu) voimakkaan lampun kanssa. Hän valaisee kenttää noin 5 sekunnin välein. Tornin juurella on kaksi vartijaa. Nämä vastuullisiksi (mieluiten johtajia) katsotut henkilöt ovat aseistautuneet solmituin pyyhkein. Leikkijät yrittävät päästä tornin takana olevalle portille. He eivät saa liikkua jouduttuaan valokeilaan. Jos näin käy, valo pysähtyy hänen kohdalleen ja vartijat hyökkäävät hänen kimppuunsa. Vanki juoksee takaisin aloituspaikkaansa. Kun joku ehtii portille, hän huutaa Vapaus on koittanut, jolloin kaikki yrittävät portille. Vartijat yrittävät napata mahdollisimman monta karkuria.

 

Varjomaa

Tarvitaan: taskulamppuja (mielellään ei otsalamppuja). Onnettomat matkalaiset ovat joutuneet hirviöitä kuhisevaan metsään. Heidän pitäisi vain selvitä ehjin nahoin metsän läpi. Metsän hirviöt taas ovat nälkäisiä ja yrittävät saada matkalaiset kiinni ja sitä myötä suuhunsa. Ne eivät kuitenkaan ole tottuneita valoon ja kavahtavat siksi taskulamppujen valokeilo ja. Hirviöitä tulisi olla ainakin kaksi kertaa (mielellään kolme kertaa) enemmän kuin matkalaisia. Turvallisuutta lisäämään voi ottaa oletuksen, että matkalaisilla on raskaat kantamukset eivätkä siis voi juosta (samaa pätee hirviöille).

 

Varjostus

Leikkijöiden tulee saada selville missä järjestyksessä varjostettava henkilö kiertää ennalta määrätyt paikat ja mitä hän näissä tekee. Varjosta jat eivät tietenkään saa tulla nähdyiksi tai kuulluiksi. Jos varjosta ja havaitaan, hän joutuu palaamaan sovittuun aloituspaikkaan. Havaintojen laatu ratkaisee.

 

Taskulamppupiilo

Vinkissä on periaatteessa sama idea kuin pisteessä, kirkonrotassa yms. Jokaisella leikkijällä on taskulamppu. Valitaan yksi "etsijä", joka laskee vaikka sataan sillä välin kun muut kiiruhtavat piiloihin. Etsijä lähtee etsimään muita ja nähdessään jonkun, vie tämän ennalta sovittuun vankilaan. Piilossa olijat saavat vaihtaa piiloa vaikka koko ajan. Vankilasta voi pelastaa vinkkaamalla taskulampulla vankilassa olevalle. varo kuitenkin, ettei etsijä paikanna sinua vinkkiesi avulla... Peli päättyy kun kaikki ovat vankilassa.

 

Örkkipurkki

Tarvitaan: taskulamppu, hyvä maasto ja pimeä ilta. Valitaan Örkki, jolle annetaan taskulamppu. Örkki asettuu isolle kivelle tai muulle selkeälle paikalle ja laskee esim. 50:een. Tänä aikana muut ovat juosseet piiloon örkin ympärille. Laskettuaan Örkki aloittaa etsimisen taskulampun avulla, muttei se saa poistua kiveltä tai muulta sovitulta alueelta. Muut yrittävät ryömiä/konttia/hiipiä/what ever Örkkiä kohti. Jos Örkki huomaa tulijan ja osoittaa tätä taskulampulla ja sanoo esim "sä jolla on punainen pipo"tai nimen, joutuu tulija menemään niin kauas, ettei Örkki näe tätä. Voitta ja/seuraava Örkki on se, joka pääsee sovittuun merkkiin (pillin vihellys tms) mennessä lähimmäs Örkkiä tai koskettamaan tämän alustaa. By the way, ei ihan suositeltavaa sunnuntaikuteis... ;)

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net