Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Koulutukselliset leikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Alias, Pictionary, Pantomiimi

Tutut pelit, mutta otetaan partioaiheiset sanat. Esimerkiksi ihanteet, jokamiehenoikeudet. . .

 

Evoluutio

Evoluutio edistyy seuraavasti: AMEEBA uintiliikkeitä käsillä, ei ääntelyä SIRKKA etu- ja keskisormet tuntosarvina ohimolla, ääni tsirp tsirp ANKKA kädet läpyttävät lanteilla, ääni kvaak kvaak GORILLA hakkaa nyrkeillä rintaansa, ääni ugh ugh IHMINEN voitto! Aluksi kaikki ovat ameebo ja ja liikkuvat hitaasti alkunesteessä. Leikinjohtajan käskystä etsitään pari, jonka kanssa pelataan kivi-paperi-sakset. Voitta ja kehittyy asteen eteenpäin eli sirkaksi, häviä jä jatkaa ameebana. Tämän jälkeen etsitään uusi pari (sirkka-sirkka, ameeba- ameeba), pelataan, hävitään, voitetaan, pelataan... Ihmiseksi edenneet pääsevät pelistä pois. Peli päättyy, kun kellään ei enää ole mahdollisuutta päästä ihmiseksi. Tällä voi opettaa mitä vain, esimerkiksi partion uusia ikäkausia tai vaikka tähden kehitysvaiheita.

 

Ilmansuuntaleikki

Leikkijät seisovat keskellä leikkialuetta. Leikinjohtaja osoittaa leikkijöille kunkin ilmansuunnan (esim. toi koivu on pohjone ja toi kivi länsi). Kun leikinjohtaja huutaa jonkin ilmansuunnan leikkijät lähtevät kohti sitä ilmansuuntaa. Se, joka lähtee väärään suuntaan tai on hitain putoaa pois pelistä. Aluksi voidaan leikkiä vain pääilmansuunnilla, myöhemmin leikkiä voidaan vaikeuttaa ottamalla väli-ilmansuunnat mukaan. Ilmansuuntien sijaan voidaan opetella jotain muuta, voit ripustaa esim. karttamerkkejä ilmansuuntien tilalle ja juoksuttaa niillä.

 

Hae minulle

Ulkoleikki. Leikinjohtaja pyytää leikkijät jonoon ja sanoo esim. hae minulle kuusenkäpy. Leikkijät ryntäävät hakemaan kuusenkäpyä, asettuvat saapumisjärjestyksessä jonoon. Kun kaikki ovat paikalla, pelinjohtaja tarkistaa löydökset ja julistaa nopeimman. Sitten hän antaa uuden tehtävän. Pyydettäviä asioita voivat olla myös jokin tietty väri tai tietyllä kirjaimella alkava asia (M-> mustikka). Voidaan leikkiä myös niin, ettei löydöstä tarvitse tuoda, vaan sen ääreen jäädään (esim. puulajit).

 

Kim-leikki

Kimin tarina löytyy vartion- ja laumanjohtajan käsikirjasta. Idea: leikkijä näkee pöydällä joukon esineitä ja saa katsella niitä sovitun ajan. Tämän jälkeen hän sulkee silmänsä ja yksi esine poistetaan/vaihdetaan. Sitten leikkijä avaa silmänsä ja kertoo, mitä puuttuu/on vaihdettu. Esineet voivat kuulua tiettyyn teemaan (esim. puulajit) tai ne voivat olla myös sano ja (esim. partioihanteita).

 

Merimiessolmu

Leikkijät jaetaan pareihin. Kukin pari yhdistetään sitomalla kaksikko vyötäisistään saman köyden eri päihin. Tehtävänä on tehdä merimiessolmu. Nopein voittaa!

 

Myyräpopulaatio

Leikkijät jaetaan kahteen vastakkaiseen riviin 5-10m päähän toisistaan. Toinen rivi on myyriä ja toinen niiden resursseja. Jokainen resurssi päättää itsekseen, onko ruokaa vai pesä. Samoin jokainen myyrä päättää itsekseen, tarvitseeko ruokaa vai pesää. Kun leikinjohtaja antaa merkin, resurssit osoittavat valintansa: pesät asettavat kädet harjakatoksi päänsä päälle, ruuat hierovat kädellä vatsaansa. Myyrät ryntäävät tarvitsemansa resurssin luokse. Jos myyrä löytää tarvitsemansa resurssin, se lisääntyy ja molemmat jatkavat myyrinä. Jos myyrä ei löydä tarvitsemaansa, se kuolee ja jatkaa resurssina. Uusi kierros alkaa, parilliset ovat nyt siis myyriä ja parittomat resursseja. Kierroksia otetaan niin kauan kunnes kaikki myyrät ovat kuolleet. Voi leikkiä myös muilla eläimillä.

 

Partioihannesalaatti

Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä ja yksi leikkijä on piirin keskellä ilman tuolia. Leikinjohta ja kuiskaa jokaisen leikkijän korvaan jonkun partioihanteen. Keskellä olijan tehtävänä on huutaa eri partioihanteita, esimerkiksi jos hän huutaa Auttaa ja palvella, tulee kaikkien, joiden korvaan on kuiskattu auttaa ja palvella vaihtaa paikkaa. Keskellä olija yrittää päästä johonkin tyhjään paikkaan ja näin huutaja vaihtuu. Mikäli huutaja huutaa partioihanteet, tulee kaikkien leikkijöiden vaihtaa paikkaa. Viereiseen tuoliin ei kuitenkaan saa mennä.

 

Solmuviesti

Leikkiä leikitään juoksuviestinä, jossa joukkueet asettuvat jonoihin. Merkin saatuaan jonojen ensimmäiset juoksevat sovitun matkan päähän, jossa odottaa solmunaruja ja keppi. Juoksijan on mahdollisimman nopeasti yritettävä tehdä siihen haluttu solmu ja sitten juostava takaisin oman jononsa viimeiseksi. Seuraavan juoksijan tehtävänä on juosta tekemään seuraava solmu. Näin jatketaan, kunnes jokainen joukkueen jäsen on solminut ja voittaja joukkue ratkeaa. Solmuja voivat olla vaikka merimiessolmu, paalusolmu, siansorkka.

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net