Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Hippa- ja energianpurkuleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Bakteerihippa

Leikkialueelta valitaan alueen koosta riippuen yksi tai useampia pienempiä alueita, sairaaloita. Leikkijöistä valitaan yksi tai kaksi bakteeria, jotka koittavat saada leikkijöitä kiinni. Kun bakteeri saa leikkijän kiinni, asettuu leikkijä maahan makaamaan. Muut leikkijät voivat pelastaa kiinniotetun toimimalla ambulanssina, eli raahaamalla potilaan käsistä ja jaloista sairaalaan. Bakteeria kannattaa vaihdella vähänväliä.

 

Fliisu

Jokaisen leikkijän kantapäihin kiinnitetään paperiliisut. Leikin alettua yritetään talloa toisilta liisuja irti. Kun on menettänyt molemmat liisut, joutuu pelistä pois. Voitta ja on se jonka liisut ovat tallessa viimeisenä.

 

Haarukka ja lihapulla

Valitaan leikkijöistä 1 haarukka ja 1 lihapulla. Muut ottavat parit ja asettuvat leikkialueelle sinne tänne käsikädessä vastakkain seisomaan, jolloin he ovat säilykepurkkeja. Haarukka koittaa juosta lihapullaa kiinni. Lihapulla voi mennä säilykepurkkiin turvaan, eli juosta jonkin parin luo, mennä parien käsien alta parin väliin ja sysätä toisen parista pois, jolloin tästä tulee uusi lihapulla. Mikä haarukkaa saa lihapullan kiinni, osat vaihtuvat.

 

Kasaleikki

Leikkijät levittäytyvät leikkialueelle. Leikin johtaja huutaa jonkun leikkijän, nimen, jolloin muut leikkijät yrittävät saada tätä kiinni ja asettua hänen päälleen kasaan. Tämän jälkeen johtaja huutaa uuden nimen.

 

Kellokas

Tarvitaan: kaulakello tai pilli ja partsahuivi tai muu silmiensidontaan jokaiselle.

 

Tämä on mukava hippa- tai sokkoleikki. Valitaan hippa tai useampia. Kaikkien muiden silmät sidotaan, paitsi hipan. Hipalle laitetaan kello kaulaan tai pilli suuhun ja hänen täytyy viheltää tai kilkuttaa kelloaan koko ajan. Muut juoksevat karkuun. Pelialueen reunoilla on hyvä olla pari vartijaa katsomassa, etteivät sokeat juokse pois alueelta. Pelialueen ei kannata olla esim. iso kenttä vaan pienempi alue. Pelialueelta on hyvä poistaa turvallisuusriskit, kuten esineet/asiat, joita päin voisi juosta.

 

Leijonat ja preeriakoirat

Leikkijöistä valitaan yksi tai kaksi (leikkijöiden määrästä riippuen) vapaaehtoista, jotka ovat leijonia. Leijonat koittavat saada muita leikkijöitä, eli preeriakoiria kiinni. Kun leijona saa preeriakoiran kiinni, asettuu preeriakoira maahan selälleen makaamaan ja nostaa kätensä ja jalkansa ylös. Muut preeriakoirat voivat pelastaa kiinniotetut menemällä heidän luokseen ja koskettamalla heitä molempien jalkojen pohjiin ja kämmeniin. Leijonia kannattaa vaihdella vähänväliä.

 

Lohikäärme

Leikkijät jaetaan kahteen jonoon. Jonossa pidetään kiinni edessä olevan vyötäisiltä. Jonon ensimmäinen on lohikäärmeen pää ja viimeinen sen häntä. Jonot menevät pienen matkan päähän toisistaan ja leikki alkaa. Kummankin jonon pää yrittää ottaa toisen jonon häntää kiinni ja samalla suojella omaa häntäänsä. Jos jonon A pää saa jonon B hännästä kiinni, siirtyy jonon B hännässä ollut henkilö jonon A pääksi. Näin jatketaan kunnes jäljellä on vain yksi jono. (leikkiä voi varioida siten, että on vain yksi jono, jonka pää koittaa saada häntää kiinni.)

 

Muumihippa

Leikkijöistä valitaan yksi vapaaehtoinen hipaksi ja muut alkavat juosta tätä karkuun. Leik- kijä on turvassa menemällä kyykkyyn ja sanomalla jonkin muumihahmon nimen (leikissä ei saa toistella vain muutamia muumihahmojen nimiä, eikä turvassa saa olla vain pienen hetken). Jos hippa saa jonkun leikkijöistä kiinni TAI joku leikkijä sanoo kyykkyyn mennessään muumipeikko, tulee leikkijästä uusi hippa. Leikistä voi tehdä äärettömän monta versiota, esim. pokémonhippa, automerkkihippa, akuankkahippa, eläinhippa jne. tällöin leikkijät päättävät yhdessä, mitä ei saa sanoa.

 

Varvashippa

Varvashippa toimii tavallisen hipan tavoin siten, että yksi vapaaehtoinen on hippa. Hippa koittaa ottaa muita kiinni astumalla heidän varpailleen. Mikäli hippaa onnistuu astumaan jonkun varpaille, tulee tästä uusi hippa.

 

Lippukunta lopetettu

Huoneen seinälle on kiinnitetty laput joissa on lippukunnan eri osastot: esim. vartiot, laumat, vaeltajat, johtajat. Pelin johtaja huutaa esim. Laumat! Silloin kaikki pelaajat juoksevat sille seinälle jossa laumojen lappu on. Viimeisenä oikealle seinälle ehtinyt putoaa pois pelistä. Näin jatketaan peliä huutaen vuorollaan kaikkia osasto ja. Välillä huudetaan: Lippukunta lopetettu! Jolloin kaikki syöksyvät lattialle makaamaan ja hakkaavat käsillään ja jaloillaan lattiaa ja huutavat suureen ääneen, Ei, Ei, Ei!!! Samoin tässä vaiheessa, viimeisenä lattialle ehtinyt pelaa ja putoaa pois pelistä.

 

Loisto

Leikkijät jaetaan neljän hengen joukkueisiin, jotka asettuvat viivalle vierekkäin jonoihin. Leikinjohtaja kerää kaikkien partiohuivit ja asettuu leikkijöiden eteen suunnilleen yhtä kauas kaikista. Johtaja huutaa vuorotellen yksi, kaksi, kolme tai neljä. Huudettaessa yksi, yksi joukkueen jäsen juoksee tavoittelemaan johtajan kädessä olevaa huivia. Huudettaessa kaksi, kaksi joukkueen jäsentä tavoittelevat huivia toinen toisen reppuselässä. Selässä oleva tavoittelee huivia. Huudettaessa kolme, kolme joukkueen jäsentä tavoittelee huivia, siten että yhtä kannetaan kultatuolissa. Istuva tavoittelee huivia. Huudettaessa neljä, koko joukkue tavoittelee huivia, yhden jäsenen maatessa toisten käsivarsilla. Makaava tavoittelee huivia. Johtaja pitää kädessään vain yhtä huivia kerrallaan. Voitta ja on se joukkue, joka on onnistunut keräämään eniten huiveja.

 

Panssaririvi

Leikkijät jaetaan kahteen riviin, joilla on selät vastakkain. Leikkijät ottavat käsikynkkäotteen vierustovereistaan. Rivien eteen piirretään molemmin puolin yhtä kauas viiva. Leikin alettua rivit yrittävät työntää toisen joukkueen viivan yli. Voitta ja on se, joka saa vastusta jansa viivan yli. Ote ei luonnollisesti saa irrota joukkuetovereista.

 

Puunkaato

Leikkijät asettuvat jonoon. Jokainen leikkijä tarttuu edessään olevaa vyötäröltä, etummainen pitää kiinni puusta. Tarkoituksena on vetämällä kaataa puu. Se jonka kohdalta jono katkeaa, putoaa pelistä.

 

Pölkky

Leikkijät muodostavat piirin ja ottavat käsikynkkäotteen. Piirin keskelle asetetaan jokin noin polven korkuinen esine, joka kaatuu törmätessä (eikä siis leikkijä). Leikin alettua se putoaa pois, joka kaataa esineen. Jos ote naapuriin irtoaa, molemmat putoavat pelistä.

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net